پرنیان

وبلاگ گروه پرنیان

خشم خاخام‌های افراطی از گرایش بی‌سابقه زنان یهودی به حجاب

روزنامه «جویش کرونیکل» که سخنگوی یهودیان بریتانیا به شمار می‌رود، نوشت: در میان زنان یهودی، بویژه در میان دختران جوان، گرایش به استفاده از روسری و لباس‌های بلند رواج بی‌سابقی یافته و این موضوع نگرانی خاخام‌های یهودی را در پی داشته است.

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از تابناک ،این روزنامه مدعی شده که روحانیون یهودی اسرائیلی در پی درج مصوبه قانونی در پروتکل یهودیان هستند که در آن زنان یهودی باید از تشبه به زنان مسلمان پرهیز کنند و اگر مایل به استفاده از روسری هستند، باید از نوع یهودی آن استفاده کنند!

«الشرق الاوسط» نیز نوشت: این حرکت از سوی زنان یهودی ساکن در اسرائیل آغاز شده و از آنجایی که این پدیده نوعی مبارزه منفی به ایده صهیونیسم است، نگرانی بی‌سابقه‌ای را در میان روحانیون افراطی صهیونیستی در اسرائیل پدید آورده است.

«خاخام بانهائیم» که از روحانیون واقع‌گرای اسرائیل به شمار می‌رود، در واکنش به اقدام برخی خاخام‌های افراطی گفت: ما پیرو توراتیم و آداب و سنن ویژه خود را داریم و اکنون که زنان دریافته‌اند که با روسری و لباس‌های محترم می‌توانند از شخصیت خود بهتر محافظت کنند، چه دلیلی دارد که آنها را از این حقوق انسانی خود محروم کنیم؟

  
نویسنده : پرنیان ; ساعت ۱:٠٢ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۸٩
تگ ها : خبر ، مذهبی ، فرهنگی

ورود بدحجاب ها به واتیکان ممنوع شد

مقامات واتیکان طی اقدامی در خور توجه ورود گردشگران با پوشش‌های نامناسب به این کشور را ممنوع کردند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رسمی ایتالیا (آسنا) ،‌ این ممنوعیت در حال حاضر تنها برای ورود به کلیسای سنت پیتر واتیکان به اجرا درآمده که به موجب آن نگهبانانی در ورودی کلیسا مانع از ورود گردشگرانی می‌شوند که دارای پوششی نامناسب باشند.

‌ این قانون جدید که منحصراً برای افرادی با پوشش‌های زننده به اجرا درآمده بسیاری از گردشگران را به سوی فروشگاه‌های محلی برای خرید شال، روسری و شلوار‌هایی با پوشش مناسب کشانده است.

بسیاری از شهروندان رم که شاهد به اجرا درآمدن اینگونه قوانین در داروخانه‌ها، اداره پست و فروشگاه‌های واتیکان هستند، خواستار بسط این گونه ممنوعیت‌ها در دیگر نقاط شهر رم شده‌اند.

  
نویسنده : پرنیان ; ساعت ۱:٠٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۸٩
تگ ها : خبر ، فرهنگی ، مذهبی

پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پیامی به همایش نیایش و دعا برای تعجیل فرج و تجلیل از کتاب ارزنده و مهدوی مکیال المکارم بر اهمیت توجه به دعا برای فرج امام عصر (عج) تاکید کرد.

 
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی آمده است: هویت حقیقی مخلوق و ممکن الوجود، فقر و نیاز به خالق و واجب الوجود است و کمال انسان نیایش و احساس و التفات به این فقر و هویت است. انسان هر چه بیشتر در این وادی سیر کند و در خودشناسی و خداشناسی مراتب بالاتری را کسب کند و این نیاز ذاتی خود را به خالق خویش و بی‌نیازی او را در پرتو معرفت صفات جلالیه و جمالیه او بیشتر درک کند مقامش اعلی و ارفع می‌شود.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: شخص اول ممکنات، حضرت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت آن حضرت (صلوات الله علیهم اجمعین) در این احساس فقر و نیاز به خدای بی‌نیاز بالاترین درجات را حائز بودند و رمز اشرفیت و برتری آنها بر همه حتی ملائکه مقرب همین درک و احساس است. لذا لذائذ برای آن بزرگواران جلوس بر بساط عبودیت و اظهار فقر به درگاه الهی و عرض نیایش، نیاز و طلب حاجات و دعا است که حضوری برای انسان بالاتر از آن نیست بلکه حضور، لقاء و اتصال به عالم غیب و غیبِ عالم، همه همین و در همین است و مقامات و درجات معنوی و اصطفاء و اجتباء به این حاصل می‌شود. دعا و درخواست، طلب حاجت عین عبادت و عبودیت و پرستش است و ترک دعا و نیایش، استکبار از پرستش و عبادت و هاویه سقوط است و چنانکه در حدیث شریف است «و الدعاء مخّ العبادة» خواندن خدا و یا الله و یارزاق و یا شافی و یا غفار و ... گفتن اصل نیایش و مغز پرستش است. این حال توجه به خدا چنانکه در قرآن مجید به آن اشاره شده است در حال بروز حوادث و نزول بلیات و شدائد که انسان از همه وسایل نجات ناامید می‌شود و برای کسانی که غافل از این معانی هستند نیز حاصل می‌شود.
در ادامه این پیام این آمده است: راجع به فضیلت دعا همین بس که در روایت است که از امام صادق (ع) در مورد فضیلت قرائت قرآن و دعا سؤال شد به این صورت که: دو نفر نماز خواندند: یکی در نماز، بیشتر قرآن تلاوت کرد و دیگری بیشتر دعا خواند؛ کدام افضل است؟ امام فرمود: «هر دو فضیلت دارند». سائل بار دیگر از فضیلت سؤال کرد. امام علیه‌السلام از فضلیت نمازی که در آن دعا بیشتر خوانده شده بود خبر داد و فرمود: «هی و الله افضل هی و الله العبادة».

در بخش دیگری از این پیام آمده است: با توجه به این دستور ولایی معلوم می‌شود که در ارتباط با عرض ادب و بندگی به پیشگاه اقدس حضرت بقیة الله مولانا المهدی (ارواحنا له الفداء) نیز، دعا برای آن حضرت و برای تعجیل در فرج و برآمدن حوائج آن حضرت از نیایش‌ها و دعاهای کثیر بالبرکات است و از اینکه شخص، حاجات خود را بخواهد به مراتب بالاتر و ثوابش بیشتر است.

در ادامه این پیام آمده است: این همایش که برای تشویق همگان به دعا برای آن حضرت و نیایش و التماس و تضرع به درگاه الهی برای تعجیل در امر فرج آن یگانه دوران و صاحب زمان است، همایش عظیم و دارای منزلتی جلیل است و به این مناسبت از یکی از بهترین و جامع‌ترین کتاب‌ها در این موضوع، کتاب نفیس و شریف «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم علیه السلام» تالیف شیعه مخلص و چاکر درگاه حضرت بقیة الله الاعظم (ارواح العالمین له الفداء) حضرت آیت الله آقای حاج سیدمحمدتقی اصفهانی (اعلی الله مقامه) تجلیل و تقدیر به عمل می‌آید.
الحق کتاب در نوع خود بی‌نظیر و نسخه بهترین ارتباط با ناحیه مقدسه و دعا برای آن حضرت است.

در ادامه پیام این مرجع تقلید تصریح شده است: سزاوار است همه از آن استفاده کنند و امام‌شناسی خود را به وسیله آن تکمیل کنند و با نیایش و دعا برای آن حضرت، همواره عهد خود را تجدید و شدت انتظار و اشتیاقشان را به آن ظهور موفور السرور و روز موعود و روز نجات و خلاصی بشر آشکار سازند.

  
نویسنده : پرنیان ; ساعت ۱٢:٥٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۸٩
تگ ها : امامت ، مهدی ، مهدویت ، صافی

اولین جملات امام زمان پس از ظهور

متن زیر گزیده‌ای از پیام گفتاری آیت الله جوادی آملی به بیست و ششمین سمینار سراسری فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا است که از نظرتان می گذرد:

 

آیت‌الله جوادی آملی
جهان بشریت وقتی به ثمر می‌رسد و میوه شاداب می‌دهد که انسان کاملی به عنوان «مهدی موجود موعود» عجلّ الله تعالی فرجه الشَّریف ظهور کند، که وارث همه انبیاء و اولیای الهی است. برای چنین ظهوری و ظهور چنین ذخیره ای چندین شرط لازم است که قسمت مهم آنها شرائط تحصیلی است،‌ نه حصولی. یعنی امت اسلامی باید آن شرائط فرهنگی را تحصیل کنند. نباید منتظر بود که آن شرائط خود به خود حاصل بشود تا وجود مبارک ولی عصر أرواحنا فداه ظهور کند؛ معنای «انتظار» تحصیل شرائط حضور و ظهور اوست. امتی منتظر مهدی موجود موعود سلام الله علیه است که شرایط ظهورش را فراهم بکند، و گرنه منتظر نخواهد بود!

اوّلین شرط، رشد فرهنگی امت اسلامی است؛ زیرا امام که معارف الهی را عرضه می‌کند، وقتی جامعه از رشد فرهنگی والائی برخوردار باشد، بهتر می‌فهمد، و بهتر دفاع می‌کند. نه خود گرفتار جهل و تجاهل خواهد شد، نه اجازه می‌دهد دیگران از جهل و تجاهل عوام یا عوام زده سوء استفاده کنند؛ این اوّلین وظیفه است. و دوّمین وظیفه شهامت و شجاعت است در اجرای مَنویات پیامبر گرامی اسلام علیه و علی آله آلاف التحیّه و الثناء، که در حقیقت احکام و حِکَم الهی است. این دو اصل را به عنوان بهترین شرایط انتظار و تحصیل چنین شرایط، اسلام برای ما مقرر کرده است.

از وجود مبارک امام باقر (ع) رسیده است: وقتی ولی عصر أرواحنا فداه ظهور می‌کند که ذات أقدس إله لطفی نسبت به امت انسانی و اسلامی داشته باشد، و دست مرحمت إله بر بالای سر امت اسلامی کشیده بشود، که عقل اینها و اندیشه اینها کامل باشد؛ اینها اندیشوران فرزانه خواهند بود، و خردمندان مُتبحّر و حکیم. آنچه که در جامعه اسلامی می‌گذرد و حکومت می‌کند، «فرهنگ دینی» است. با این رشد مردم شرایط علمی ظهور حضرت را فراهم کرده‌اند. طبق این روایتی که از امام باقر (ع) رسیده است؛ تا مردم عاقل نشوند، معارف دین را درست نشناسند، و معنای امامت را درست ارزیابی نکنند، توفیق انتظار ولی عصر أرواحنا فداه نصیب آنها نخواهد شد.

دوّمین شرط که مربوط به مدیریت و مدبریّت و شهامت و شجاعت در اجرای احکام الهی است، بیانی است که باز از وجود مبارک امام باقر سلام الله علیه رسیده است که یاران راستین ولی عصر و اصحاب آن حضرت،‌ اَجری مِنْ لِیثْ وَ اَمضَی مِنْ سِنانْ (1). یعنی از شیر شجاع تر، و از نیزه تیز ترند. نمونه اینگونه از شهامت‌ها را در دفاع مقدّس 8 ساله، مردم ایران اسلامی نشان داده‌اند. زن و مرد، بزرگسال و میانسال و نوسال نشان دادند که برای حفظ دین می‌توان از شیر با شجاعت‌تر بود، و از نیزه تیز تر بود، و هر گونه خطری را با جان خرید! پس اگر از نظر رشد فرهنگی به آن نِصاب راه یافتند، و از نظر شهامت و شجاعت به این نِصاب بار یافتند؛ آنگاه شرایط ظهور را تحصیل کرده‌اند.

طنین دعوت مردم به مبدأ و معاد
وقتی وجود مبارک ولی عصر أرواحنا فداه جلوه می‌کند، ندائی که طنین انداخت و ندائی که از آن حضرت به گوش عالمیان می‌رسد، این است: اُذَکِّرُکُمُ اللهْ أیُّهَا النّاسْ وَ مُقامَکُمْ بِینَ یَدَی رَبَّکُمْ (2). اوّلین حرف این است: مردم! من شما را به مبدأ و معاد که هُوَ الأوَّلُ وَ الآخِر(3) است، متذکّر می‌کنم. شما به یاد بیاورید خدا را که مبدأ آفرینش شماست، و به یاد بیاورید لحظه‌ای که در حضور خدا حاضر می‌شوید برای پاسخ دادن به سئوالات الهی؛ که در برابر دستورات او چه کرده‌اید.
اگر کسی مبدأ را متذکّر بود، و معاد را متذکّر بود؛ مشکل اخلاقی، حقوقی، فقهی و مانند آن نخواهد داشت. منشأ همه تیرگی‌ها و تبهکاری‌های ما غفلت از مبدأ و معاد است. لذا وجود مبارک ولی عصر أرواحنا فداه وقتی ظهور کرد، اوّلین سخنش این است: مردم! به یاد روز حساب باشید. اگر کسی بداند تمام کارها تحت حساب است، و در برابر هر فکر و اندیشه‌ای که دارد باید پاسخگو باشد؛ در برابر هر قیام و رفتار و گفتار و نوشتاری که ارائه کرده است، باید جوابگو باشد؛ چنین انسانی جز بر اساس آیه سوره اسراء حرکت نمی‌کند که: رَبِّ اَدخِلْنِی مُدخَلَ صِدقْ وَ اَخرِجنِی مُخرَجَ صِدقْ (4). هر کاری که می‌خواهد وارد بشود به نام و یاد خدا، از آن کار بیرون بیاید به نام و یاد خدا.

  
نویسنده : سیدمهدی سجادی ; ساعت ۱٢:۱٩ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٠ امرداد ۱۳۸٩